Elä kokonaista elämää

Onko olosi kokonainen?

Työterveyslaitos antaa sivuillaan hyviä neuvoja asiantuntijatason työntekijöille työstressin ja uupumuksen ennaltaehkäisyyn. Neuvot ovat selkeitä, ja ne tuntuvat yksinkertaisilta, mutta neuvoista ensimmäinenkin on pysäyttävä laajuudessaan ja vaativuudessaan.

Elä kokonaista elämää.

Mikä on kokonainen elämä? Onko se jotain, johon pitäisi pyrkiä vai se, joka minulla jo on? Työ, perhe, huusholli, ystävät ja sukulaiset, harrastukset, syöminen, nukkuminen ja terveys. Annetaan aikaa ja energiaa kaikille elämän osille. Se lienee oikea ohje työstressin vähentämiseen, mutta siinä on riski muun stressin lisääntymiseen.

Toisaalta antautuminen jollekin elämän osa-alueelle toisten osien kustannuksella voi tuoda ne suurimmat onnistumisen tunteet. Keski-ikäinen mies jätti työpaikkansa ottaakseen vanhan äitinsä hoitolaitoksesta asumaan luokseen. Äiti ennallistui houreisesta petipotilaasta keittiössä häärääväksi mummoksi. Mies sanoi olevansa onnellisempi kuin aiemmin.

Elämässä joskus olleiden ja nyt siitä puuttuvien hyvien asioiden listaa on helppo kirjoittaa. Entisestä ahkerasta lukijasta on tullut kirjan jouluna ja toisen kesälomalla selaava. Ei ennätä uimahalliinkaan eikä kuoroon eikä kuntapolitiikkaan tai yliopiston alumneihin. Mutta kun ne on päästänyt menemään vapaaehtoisesti työ- tai perhesyistä, ne eivät vaivaa liikaa. Ne ovat potentiaalisia onnentuojia, mausteita, joita voi ottaa käyttöön seuraavan kokonaisuuden leivonnassa.

Työterveyslaitoksen toinen ohje: Arvioi säännöllisesti omaa hyvinvointiasi ja kokonaiselämäntilannettasi.

Jos arki ei tunnu onnelliselta kokonaisuudelta, pysähdy hetkeksi, ole rehellinen itsellesi ja sano, mikä ei ole kunnossa. Sitten on aika tehdä jotain, pientä tai isoa. Tänään on hyvä päivä keskustella esimiehen kanssa oman työn sisällöstä, aloittaa valmistelut alan tai maiseman vaihtoa varten tai astua kuntosalin vaa´alle.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *